השינויים ההורמונליים והתסמינים שאנו עלולות לחוות לקראת מנופאוזה

עודכן ב: 3 יול 2023

מנופאוזה מוגדרת כ"מנופאוזה" רק בהינתן 12 חודשים ללא מחזור חודשי.

כל הסימנים שקורים לפני, נקראים "פרי-מנופאוזה" או "קדם-מנופאוזה" או "סב-מנופאוזה". השינוי כולו אורך בממוצע כחמש שנים וחצי.

שלבי הקדם-מנופאוזה:

קדם-מנופאוזה יכול להיארך בין שנתיים לשמונה שנים.

בשלב הראשון של קדם-מנופאוזה, בגלל שינויים בתפקוד השחלתי, והפרעות בביוץ, רמות הפרוגסטרון מתחילות לרדת (נוצר חוסר איזון מול האסטרוגן), ומכאן אחד הסימנים השכיחים של מחזור חודשי לא סדיר; קצר מדי או ארוך מדי. חלש או חזק. עם הזמן המחזורים ילכו ויתמעטו.

(הרחבה לסקרניות: הפרוגסטרון אחראי בין השאר על התמלאות תאי הרירית הרחם בחומרי מזון, אותה רירית שבהיעדר הריון, מאבדת נוזלים, צינורות הדם נדחסים, הרקמה מתפוררת וזהו דימום הווסת).

בנוסף, חלקנו נחווה תסמינים כמו -

· נפיחות, עלייה במשקל והשמנה בעיקר באיזור הבטן והאגן.

· נדודי שינה, עייפות

· התכווצויות,

· שינויים במצב הרוח (עד רגזנות ודיכאון)

· נפיחות ורגישות בשדיים

· דלקת ברירית הרחם

· כאבים בזמן הווסת

· כאבי ראש, בעיקר לפני הווסת.

· מיומות

(למה? כי מדד תקין של פרוגסטרון בגיל הפיריון, מגביר את קצב חילוף החומרים, מייצב את רמות הסוכר בדם, מסייע לבלוטת התירואיד, מעודד שינה איכותית, מפחית לחץ ודיכאון, בונה רקמת עצם).

בנוסף, גם מדד הטסטוסטרון יורד (אם כי לא באופן ניכר). את עלולה לחוש -

· ירידה ברמות האנרגיה

· ירידה במסת השרירים

· ירידה ברקמת השומן

· ירידה בצפיפות העצם

· מצב רוח ירוד

· ירידה בחשק המיני, קושי להגיע לאורגזמה, אורגזמה חלשה,

אי-נוחות בקיום יחסי מין.

· כאבי ראש

(במקרים רבים הירידה ברמות האנדרוגן DHEA המופרש מבלוטת יותרת הכיליה וע"י השחלות, היא המקור למחסור בטסטוסטרון כי DHEA הוא המרכיב העיקרי ממנו מייצר הגוף טסטוסטרון. אז אנא ממך – לחץ כרוני והתשה עצמית, עומס מופרז בעבודה, חוסר שינה, עבודה במשמרות.. כל אלה ועוד, הם גורמי לחץ על בלוטת יותרת הכיליה)

בשלב השני של קדם-המנופאוזה, גם רמות האסטרוגן (אסטרדיול E2) יורדות באופן ניכר. אך הן לא פוחתות עד פחות משנה לפני הווסת האחרונה.

האסטרוגן הוא הורמון הרבייה הנקבי. המדד שלו משקף פעילות תקינה של השחלות.

הירידה שלו עלולה לגרום ליובש וגינלי, ולהגביר את תחושת הדיכאון. (למה? מאחר והאסטרוגן מסייע ביצירה של נוירוטרנסמיטורים כגון סרוטונין שעוזר להפיג דיכאון וחרדה, הירידה בייצור האסטרוגן עלולה להגביר את תחושת הדיכאון. חלק מהנשים יחוו אף התקפי חרדה כשהן מתקרבות למנופאוזה. תסמין שעובר עם המעבר לפוסט מנופאוזה)

צריך לזכור, שהגוף שלנו יכול להפוך סוג מסוים של הורמון מין לסוג אחר (למשל פרוגסטרון לאסטרוגן, אסטרוגן לטסטוסטרון) השינוי הזה יכול להתרחש, אך תלוי במצב התזונה שלי, מצבי הרגשי ובריאותי הכללית. כמו כן, מלבד השחלות, יש איברים אחרים שמייצרים את ההורמונים הללו (שומן הגוף, מח, עור, בלוטת יותרת הכיליה) לכן, יש נשים שלא סובלות או כמעט ולא סובלות מהתופעות הלא נעימות של גיל המעבר.

שלב שלישי: מנופאוזה ופוסט מנופאוזה.

המנופאוזה עצמה הינה 12 חודשים אחרי המחזור האחרון.

פוסט מנופאוזה: מיד עם הגדרת המנופאוזה, את מוגדרת כפוסט, ולעד. ההורמונים (פרוגסטרון ואסטרוגן (אסטרון E1)) מתייצבים, והתסמינים שחווית מתחילים לחלוף. השקט הנפשי והאיזון חוזרים לחייך.

2