top of page
עוד מאמרים

מרגישה שאת קצת "משתגעת"? דכדוך קל? חוסר סבלנות? ירידה בחשק המיני?


אל תחכי שזה יעבור מעצמו,

התחילי מסע מעניין אל המחצית השנייה של חייך,

ותוכלי להרגיש טוב יותר


לאחרונה מצאתי את עצמי הוגה רבות בסוגיה – מה אני יכולה לעשות היום, כדי שבעוד כך וכך שנים החיים שלי ימשיכו להיות בעלי משמעות, והגוף שלי ימשיך לשרת אותי היטב כדי שאהנה מכל מה שמשמעותי בעיני.

יש לי תחביבים, קריירה שאני אוהבת, משפחה חמה ואהובה, וחברות טובות.

אני משתדלת לשמור על כל אלה חזק חזק כדי שימשיכו ללוות אותי הלאה בחיי.

אבל יש דברים כמו התבגרות של הגוף שהם דרכו של הטבע. ולכך אני צריכה להיות מוכנה.

כמו שאומר לאו צה בספר הטאו: "אם ישמע אדם מעולה על הטאו ישקוד לנהל את חיו על פיו".


אני שומעת כבר זמן רב ממטופלות וחברות על סימפטומים שקשורים בגיל המעבר, על התסכול וחוסר העונים. החלטתי לצלול לתוך הנושא כדי להכין את עצמי, ואת המטופלות שלי, לחצי השני של החיים בצורה המיטיבה ביותר.


הבנתי שאני חייבת להגיע לתקופה זו ברמת בריאות אופטימלית – גופנית, רגשית ורוחנית.

הבחירה בידיים שלי. אני לא מעוניינת להרגיש כקורבן של שינויים ולכן אני חייבת להמשיך להתקדם מבחינה נפשית, רוחנית וגופנית.

אני מאוד מאמינה בטיפול מונע, בתחזוקה. ואם לא מונע אז לפחות לטפל מיד כשהבעיה צצה. לא לתת לבעיה להרים את הראש יותר מדי, כדי שלא תישאר איתנו זמן רב.

אני מזמינה אותך כבר היום להזמין לחייך תשוקה חדשה. תשוקה שתפתיע אותך עם רצון ומרץ ליהנות מהחיים בשנים שאחרי המנופאוזה.

לא בטוחה איזו תשוקה "תעשה לך את זה"? דמייני איך יראה המחר הכי טוב שלך, ותוכלי לגלות מהי התשוקה שלך היום.


אם את מתחברת לאותן תחושות ומחשבות מוזמנת להתייעץ ולצלול יחד איתי לתוך החצי השני של החיים. אם את מרגישה קצת חוסר שביעות רצון מהתקופה הזו בחייך, חוסר משמעות, שהגוף לא מגיב כמו שהיית רגילה עד לא מזמן, נסי לבחון אורח חיים קצת אחר ממה שהכרת, שמותאם למצב בו את נמצאת, שיכול לעזור ולהקל על עוצמת התסמינים שאת חווה.



ג'יל שור אדוק, כותבת בספרה "לחיות נכון" על "החמישה ביום" החדשים שלך-

5 דברים בחיי היומיום שיעזרו לך לחיות באופן מיטיב את השנים היפות שלך.

אני באופן אישי מאוד התחברתי, וגם נפגשת בקליניקה עם נשים שמיישמות חלק ניכר מכך בחייהן, לכן בחרתי להביא אותם לכאן. בהמשך הדברים, הוספתי המלצות נוספות לחיי היומיום שמומלץ לאמץ.


1. שמרי על קשר עם המשפחה והחברים שלך: "עבדי" בזה, תתכווני לזה, ואם את מרגישה קצת נעלבת או שפגעת, תקני זאת כמה שיותר מהר. אדם בודד דואג יותר, חרד יותר. (הוכח היטב בשנת הקורונה)


2. טפחי תשוקה: חפשי את הדברים שמסבים לך אושר. בנוסף, זכרי שפעילויות חדשות מעוררות את המח. למדי לנגן, למדי שפה שתמיד אהבת לשמוע וסעי לטיול במדינה שמדברת אותה, קראי את הספרים שתמיד רצית, הירשמי לקבוצת נשים שעושה ספורט יחד (כדורשת, כדורסל, ריצה, טניס וכו') הרשמי לקבוצת תיאטרון, הרשמי לקורס ציור, פיסול, עיצוב. מעבר לתשוקה, תצרי לך גם חברויות חדשות באותם מקומות עם תחביב משותף.


3. מצאי מטרה חשובה יותר ממך: הקדישי זמן בכל יום למשהו שאת מחויבת לו ושחשוב לך באמת. תרמי מזמנך כדי לעזור לאחרים בדרך שאת יכולה (זה לא חייב להיות כספי ולא חייב להיות פיזי. גם שיחה קבועה עם קשיש בודד תעניק לך סיפוק רב, או יכולת לחבר בין תרומות לאנשים שזקוקים לציוד כמו חד הוריים וכו). השתלבי בפעילות או בארגון שיקרים ללבך: פוליטיקה מקומית, בית חולים, בי"ס מיוחד, מגן דוד אדום. לימודים של משהו חדש כדי להגשים מטרה ישנה (כמו לימודי סיעוד לבעלי תואר ראשון. לימוד שיווק ברשת לעסקים קטנים ועוד).


4. התעמלי. עשי ספורט כמעט כל יום בשבוע, הפעילות הגופנית הקבועה תשנה את האופן בו את מזדקנת, את הרגשתך עם עצמך. כדי להתמיד, מצאי פעילות גופנית שאת אוהבת או שאהבת כילדה – טניס, ריקודים (ריקודי בטן, בלט, ריקודי עם), ספינינג, יוגה וכו..

אם תקפידי על פעילות גופנית קבועה למשך 30 דק' ביום לפחות, שישה ימים בשבוע, תחושי חיונית ותרגישי בין 10 ל 30 שנה צעירה מגיל הכרונולוגי, במקביל תשתפר ההערכה העצמית שלך, והחיוניות שלך.


5. אכלי נכון. אני בטוחה שאת כבר יודעת למה הכוונה... לא צריך להיות בשלנית גדולה. הורידי מהתפריט ג'אנק פוד, מיצים ממותקים ומזון מעובד.

הקפידי על פירות וירקות זמינים (על השולחן במטבח במידה ואת נוטה "לחטוף"),

פחמימות שטובות לך לגוף (לא לכולם מתאימות אותן הפחמימות),

קטניות, ומנת חלבון של דג או עוף רזה.

באפשרותך להוסיף צמחים פיטואסטרוגנים*: פיטואסטרוגנים הם כימיקלים שנמצאים בצמחים ויכולים לפעול בדומה להורמון האסטרוגן, אך חלשים הרבה יותר. נאמר שהם יכולים לעזור בשמירה על העצמות שלך ולהוריד את רמות הכולסטרול בדם.


*ישנם שני סוגים עיקריים של פיטואסטרוגנים - איזופלבונים ו- ליגנים.

איזופלבונים נמצאים בפולי סויה, עדשים, חומוס וקטניות אחרות. (אם חלית בסרטן השד, יש להיוועץ עם רופא).

ליגנים מופיעים בזרעי פשתן, דגנים מלאים, ובכמה פירות וירקות.


בדקי אם את זקוקה לתוספי סידן או ויטמין D.

זכרי מה אמר היפוקרטס "יהיו מזונותיך תרופותך".


המלצות נוספות:

  • הפסיקי לעשן! העישון מחריף חלק מהתסמינים כמו את גלי החום. העישון מגביר את הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, אוסטאופורוזיס, סרטן ועוד מגוון בעיות בריאותיות. להזכירכן, הירידה ברמת ההורמונים מגבירה גם היא את הסיכון לחלק מהמחלות הנ"ל, ולכן השילוב עם עישון אינו מומלץ כלל.

  • צמצמי צריכת אלכוהול.

  • אם את סובלת מקושי להירדם – הימנעי מקפאין החל משעת הצהריים. כשלוש שעות לפני השינה, הפסיקי לאכול. כשעתיים לפני השינה, אל תעשי פעילות גופנית. כשעה לפני הכניסה למיטה: כבי טלוויזיה, עמעמי אורות, אל תשתמשי בסלולרי. בנוסף, הטעיני את הטלפון הנייד מחוץ לחדר השינה. לשעון מעורר השתמשי בשעון כמו של פעם.

  • לקרר את גלי החום. להתלבש בשכבות, לשתות כוס מים קרים או ללכת למקום קריר יותר. נסי לאתר מה הטריגר לגלי החום שלך. עבור נשים רבות, טריגרים עשויים לכלול משקאות חמים, קפאין, אוכל חריף, אלכוהול, לחץ, מזג אוויר חם ואפילו חדר חם.

  • תרגלי טכניקות הרפיה. טכניקות כגון נשימה עמוקה, נשימה בקצב, דמיון מודרך, עיסוי והרפיית שרירים הדרגתית עשויות לסייע בתסמיני גיל המעבר.

  • חיזקי את רצפת האגן. תרגילי שרירי רצפת , הנקראים תרגילי קיגל (Kegel exercises), יכולים לשפר צורות מסוימות של בריחת שתן. מומלץ לפנות לפיזיותרפיסטית רצפת אגן.

אם את מרגישה עייפה ומדוכאת באופן כרוני, מתחילה את היום בתחושה שלא נחת מספיק, אם לחצים שגרתיים משפיעים עלייך מעבר לחשיבותם, יתכן שאת סובלת מתפקוד לקוי של בלוטת יותרת הכיליה. נדרשת בדיקה פשוטה של רמות קורטיזול ו DHEA ברוק ודם. רצוי לבדוק בשעות שונות במהלך היום, לבדיקה אפקטיבית. התייעצי עם מומחה בתחום.


שלך,

ליאור קציר לב

bottom of page